Etusivu
  Yhteystiedot
  Linkit

Metsäosmon kesäretki 3.-5.7.2015

Viimein koitti sen kauan odotettu päivä, jolloin pääsimme taas lähtemään Oulun Seudun metsätilanomistajien kesäretkelle.

3.7.15 Lähtö Oulun linja-autoasemalta klo 7.00. Linja-auto ja matkalle lähtijät, kaikki olivat ajoissa paikalle ja lähdettiin ensin kohti Pyhäntää, missä meillä oli kahvit klo 9.00 Hotelli- Ravintola Järvihelmessä. Kahvittelun jälkeen vähän ennen yhtätoista matka jatkui kohti Siilinjärveä ja siellä sijaitsevaa Yaran tehdasta. Pari tehtaan edustajaa kertoi meille numero- ja muutakin tietoa tehtaasta ja kaivoksesta. Laitan vähän tietoa tehtaasta ja sen toiminnasta. Siilinjärven tehtaiden päätuotteita ovat lannoitteet ja fosforihappo.Lannoitteita tuotetaan n. 500 000 tonnia vuodessa pääosin kotimaan peltoviljelyyn. Fosforihappoa tuotetaan n.300 000 tonnia vuodessa lannoite-, eläinrehu- ja elintarviketeollisuuteen.

Siilinjärven tehtaalla työskentelee yhteensä noin 600 henkilöä mukaan lukien noin 250 urakoitsijaa. Tuotanto käynnistyi v. 1969.

Siilinjärvellä toimii myös Länsi-Euroopan ainoa fosfaattikaivos ja Suomen suurin avolouhos. Kaivoksen apatiitti malmista irroitettava fosfori jatkojalostetaan lannoitteeksi. Siilinjärven apatiitti tunnetaan yhtenä maailman puhtaimpana apatiittina.

Tietopaketin jälkeen talo tarjosi meille lounaan ruokalassaan. Lounaan jälkeen tutustuimme kiertoajelun merkeissä tehdasalueeseen ja avolouhokseen. Avolouhos on valtavan kokoinen 3 km pitkä, 1 km leveä ja 240 m syvä. Tehtaan fosforihappotuotannon sivutuotteena syntyvä kipsi muodostaa nykyään valtavan kipsikasan, jolle ei tuntunut oikein löytyvän käyttöä.

Tämän jälkeen matka jatkui kohti Varkautta. Siellä tutustumiskohteena oli Stora Enson varkauden tehtaat. Tehdashan sijaitsee aivan Varkauden keskustassa. Meidät ohjattiin tehtaan edustustiloihin, joissa meille tarjottiin kahvit. Kahvittelun jälkeen tehtaan johtaja Jarkko Tehomaa kertoi meille tehtaasta. Varsinaisiin tehtaan tuotantotiloihin meitä ei päästetty, koska siellä oli remontti menossa. Keväällä 2014 Stora Enso on ilmoittanut investoivansa 110 miljoonaa Varkauden tehtaan muutostöihin, joiden on määrä käynnistyä syksyllä 2015. Hienopaperikone muutetaan aaltopahvin materiaalia tuottavaksi linjaksi.

Yöpyminen oli varattu kylpylähotelli Kuntorantaan. Siellä oli päivällinen ja mahdollisuus kylpylään. Ja illalla ravintolassa tanssit. Muutamia innokkaita meidän joukosta pyörähtelikin tanssiparketilla.

4.7. Päivä alkoi aamupalalla hotellilla. Klo 8.00 lähtö Pieksämäelle, tutustuminen Partaharjun taimitarhaan, kukkien ja puuntaimien kasvatus sekä saha. Taimitarhan omistaja Erkki Savolainen esitteli meille tuotantotilojaan ja kertoi taimien kasvatuksesta ja niiden koulimisesta sekä monista muista projekteista, muun muassa saha ja pilke toiminnasta. Olihan innovatiivinen ja kovan luokan yrittäjä. Merkille pantavaa oli se mitä hän kertoili. Olipa kyse taimien määrästä, rahoista tai velasta, hän puhui vain miljoonista ja jopa kymmenistä miljoonista. Lukuja tuli niin paljon, etten ehtinyt kaikkia kirjaamaan, mutta luvut olivat todella edellä kerrottua luokkaa.

Mielenkiintoinen käyntikohde, jonne pääsemistä olivat auttaneet Pieksämäen Seudun metsänomistajat ry:n puheenjohtaja Jukka Kovanen ja hallituksen jäsen Lauri Leskinen. He olivat myös mukana retkikohteella ja kertoilivat samalla Pieksämäen yhdistyksen toiminnasta.

Puolen päivän aikaan oli lounas Partaharjun opistolla. Lounaan jälkeen siirtyminen Kuopioon. Kuopioon tutustuimme lähinnä bussin ikkunasta katsellen , koskapa bussi ajeli hyvän aika vähän joka suuntaan Kuopion keskustasta. Toki oli aikaa käydä jaloittelemassakin ja ryyppäämässä kahvit torilla ravintola ”Mualiman navassa”.

Klo 16.30 M/S Ukkolaivalla lähdimme seilaamaan kohti Alahovin viinitilaa, jossa saimme tutustua viinin valmistukseen ja saimmepa maistiaisetkin.

Päivällinen oli myös viinitilalla. Talon isäntä kertoi meille tilan historiaa sekä viinin valmistuksen saloja. Talon emäntä taas oli myyntipuolella ennen lähtöämme, näytti useammalle lähtevän muutamia viinipulloja mukaan kuin myös allekirjoittaneellakin. Viinitilalta palaaminen oli Queen-laivalla. Pientä sadetta paluumatkalla Kuopioon.

Vielä pieni viinitilaan liittyvä asia. Kerroin tilan emännälle, että olin käynyt Pohjanrannassa Keminmaalla Paavo Väyrysen viinitilalla. Hän tiesi paikan ja mainitsi, että Paavo on ollut heillä viininvalmistuksen opissa.

Niin ja menasipa unohtua tärkeä asia. Pidettiinhän ne arpajaiset tälläkin reissulla. Pienemmät voitot jakautuivat jotakuinkin , mutta se pääpalkinto moottorisaha meni taas kerran naismetsänomistajalle Salme Marjamaalle. Olikohan viides tai kuudes nainen peräjälkeen, joka voitti sahan. Onnittelut voittajalle.

Päivän päätteeksi majoittuminen Hotelli IsoValkeiseen. Hotellilla piti olla tanssitkin, en tiedä oliko, en käynyt tarkastamassa.

5.7. Matka jatkuu. Noin klo 9.00 lähdimme jo kohti kotia Maaningan ja Keiteleen kautta. Matkalla tutustuimme Viitasaarella Savivuoren metsätyömuseoon ja Savivuoren näköalatorniin. Paikallinen opas kertoili metsämuseosta ja siellä olevista esineistä. Siellä oli muutamia sellaisia laitteita, joista monellakaan meistä ei ollut tietoa, mitä sillä oli aikoinaan tehty. Aika museolla vierähti rattoisasti, sääkin suosi. Ja matkalla kotia kohti pysähdyimme Pihtiputaalla lounaalle Ravintola Takkatupaan. Lounaan jälkeen matka jatkui kohti Oulua, jossa olimme n. klo 20.00

Mukava retki taaskerran. Sää suosi meitä, eikä matkalla sattunut mitään mainittavia kommelluksia.

Mukavaa loppuvuotta kaikille Osmon jäsenille niin matkalla mukana olleille kuin kotiin jääneillekin.